Dne 24. 12. 2021 smo imeli kulturni dan. Zaradi korone smo si izbrani muzej lahko ogledali virtualno.
Za svoj ogled sem si izbral Tehniški muzej Slovenije. Njegov sedež je v nekdanjem kartuzijanskem samostanu v Bistri pri Vrhniki, kjer so na nekaj več kot 6000 m² razstavnih površin na ogled stalne zbirke s področij kmetijstva, prometa, gozdarstva, lesarstva, lovstva, ribištva, tekstila, tiskarstva in elektrotehnike.
Mene je najbolj zanimala zbirka protokolarnih vozil. Predvsem so me navdušili avtomobili maršala Tita iz 50 let prejšnjega stoletja.
Od protokolarnih vozil, ki jih je uporabljal, je razstavljenih 15. Gre za prestižne limuzine z visoko tehnično in zgodovinsko vrednostjo. Med razstavljenimi modeli je tudi mercedes 540K iz leta 1993 (na fotografiji spodaj).
Mercedes Benz 540K (W29) je avtomobil, ki ga je nemško podjetje Mercedes-Benz izdelovalo od 1936 do 1940. Avtomobil, ki ga je oblikoval Friedrich Geiger, je bil predstavljen na pariškem avtomobilskem salonu leta 1936. Na voljo je bilo več različic tega modela (dvosedežni in štirisedežni kabriolet, štirisedežni kupe in sedemsedežna limuzina z oklepnimi stranicami in oklepnim steklom). To je bil eden največjih avtomobilov tistega obdobja. Leta 1936 se je prodajal za 28.000 nemških mark (približno 230.000 $ v letu 2021).
Ravni 8-valjni motor 500K-ja je bil prostorninsko povečan na 5401 kubičnih centimetrov. Napajala sta ga dva uplinjača pod pritiskom, ki sta razvila 115 km (86 kW). Poleg tega je bil priložen superpolnilnik Roots, ki ga je bilo mogoče za kratka obdobja vklopiti ročno ali pa je deloval samodejno, ko je bil plin popolnoma potisnjen na tla. To je povečalo moč na 180 km (130 kW), kar je omogočilo najvišjo hitrost 170 km/h.
Razstavljena sta tudi dva ZIS-a, ki sta ju Titu podarila Nikita Hruščov in Stalin. ZIS 110 je bila sovjetska limuzina podjetja ZIL, predstavljena leta 1946.
110 je bil razvit iz vzvratnega inženiringa Packard Super Eight iz leta 1942. Prvih pet prototipov je bilo dokončanih do avgusta 1945. 6-litrski 8-valjni motor je proizvedel 140 kW in zagotavljal najvišjo hitrost 140 km/h. Izdelan je bil kot limuzina in kabriolet.
V Bistri je razstavljen tudi rolls royce iz leta 1952, ki ga je Titu podarila Republika Slovenija. To je luksuzni avtomobil, ki ga je Rolls Royce izdelal v svojih tovarnah Crewe med letoma 1949 in 1955. Gre za prvi avtomobil, ki je bil na voljo s tovarniško izdelano karoserijo.
Avto je bil najprej predstavljen samo kot izvozni model. Modeli z ročnim menjalnikom z levim volanom so imeli stolpno menjavo prestav, z desnim volanom pa menjavo tal ob vratih. Model se je v Veliki Britaniji pričel prodajati šele po letu 1953.
Tomaž Japelj, 2. a